Friday, February 17, 2012

Teruji dan Diuji .. Bagaimana Rasanya ?


In The Name Of Allah...

Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahuakhbar..

Kekangan masa untuk bersua di ruangan berblogging ni membuatkan diri ini rindu akannya!

Semoga ALLAH redha dengan segala usaha yang dilakukan..insyaALLAH..
Kesepian yang melanda diri ini seakan-akan mahu saje mencoretkan segala peristiwa , semua tragedi yang berlaku.. cuma masa yang sesuai pasti ada.

Image Detail

Kesedihan , satu mutiara yang ingin digilap meninggalkan bumi tarbiyah ini.. saya yakin ini ujian untuk "dia" dan kami yang masih hidup di bumi barakah ini . Semoga ALLAH menguat dan memegang hatinya , semoga dia thabat mengharungi dunia ini .. adikku  semoga dikau tabah , akak sentiasa mendoakan kamu , akak tak akan meninggalkan kamu ..

Teruji dan diuji..

Sepanjang 2012 banyak ujian yang melanda .. saya yakin Dunia ini Ujian ! Setiap saat kita hidup , kita bernafas , dari buka mata hingga pejamkan mata semua yang berlalu ujian .. takutkan bunyinya .. tapi semua tu perlu kita hadapi .. jangan lari !

Sama ada kita suka atau tak , Allah menguji kita .. selalunya kita akan mengeluh apabila sesuatu yang datang itu  tidak kita sukai , betol kan ? majoritinya begitulah..

Firman Allah s.w.t ,


A003

Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

( Al-'Ankabut 29:3 )



Lihat .. Allah dah nyatakan dalam qalamnya .. Ingatlah wahai diriku , ujian itu untuk melihat samaada dikau benar-benar beriman atau berdusta ! Peganglah janji ALLAH , DIA pasti tidak akan mengecewakanmu wahai diriku !

Sabar , please !


Allah amat sayang akan kita , percaya atau tidak , wahai diri anda perlu mempercayainya .. Lihat Allah berfirman ,


A057

Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.


Kan terbukti.. ALLAH hadiahkan kita Sebuah Al-Quran , Allah senantiasa bagi nasihat , motivasi , kasih sayangNYA , rahmatNYA ... hanya tinggal tindakan kita, samaada mahu mengambilnya ataupun tidak.

Al-Quran adalah untuk yang hidup . Maka bagi kita yang masih hidup ini, baca dan ambillah manfaat dengan memahaminya . Jangan menyesal andai mati mendatangi kita dahulu !

Ok..

Sekarang , wahai diri , ambil sekeping kertas A4 dan sebatang pen ..


1) Senaraikan semua yang anda rasa perkara itu 'ujian' buat diri anda ..
2) Senaraikan semua kenikmatan yang anda lalui dan rasai sepanjang anda hidup

Agak-agaknya , mana yang paling senang anda senaraikan , mana yang paling susah anda fikirkan?Muhasabah kembali , antara kedua-duanya adalah ujian .. percaya atau tidak , terserah pada anda..

Kesusahan , kenikmatan , kesenangan adalah ujian.. cuma anda perlu mencorakkan , bagaimana anda nak mengunakannya kearah kebaikan , ujian untuk anda dilatih supaya bersabar , bijak memilih , pengorbanan ..antara realiti dan fantasi . itulah hakikatnya.

Semoga ALLAH redha..
Rasenya coretan kali ini tak kena dengan tajuknya .. so , fighting untuk baiki lagi Insyirah !
Memang rindu akan blog ini !

p/s :


“Sometimes Allah closes all the doors and locks all the windows. During those times it’s 


nice to think that maybe there’s a storm outside and Allah wants to save you.”


- sedang berjinak-jinak -

No comments:

Post a Comment