Thursday, November 24, 2011

Hati , Arang , Quran

Assalamualaikum w.b.t...

Semoga ALLAH redha dan permudahkan jalan menujuNYA..

Sudah lama tak dengar cerita dari seberang...^^v

Sejak dari program Baksis ..makin bertimbun-timbun pula programnya..
untuk entry kali ini pun saya tak sempat hendak menulis..
hanya mampu berkongsi cerita-cerita yang menarik di FB...kasarnya "copy paste"..

''HATI YANG TIDAK TERISI BAGAIMANA HENDAK MENGISI''

**************
Kisah bermula....

(Perbualan si Atuk bersama dengan cucunya)

Cucu : 
Atuk, saya nak tanya atuk satu perkara boleh..?

Atuk : 
Tak da masalah cu,tanya ja.. tak payah bayar...



Cucu : 
Hmmm....saya tengok ramai orang yang baca Al-Quran,
 tapi bila saya menyoal, diaorang langsung tak faham apa maksud ayat-ayat Al-Quran yang diaorang baca. Kenapa diaorang masih dok baca Al-Quran sedangkan tak faham maksudnya....?
 Pelik saya Atuk....

Atuk :
 ( Menghela nafas dengan lembut sambil tersenyum)... 
Cu, sebelum atuk jawab soalan tu,Cu boleh tolong atuk satu perkara..? 

Cucu : 
( Dengan keadaan teruja ) Boleh atuk... Nak Cu buat apa..?

Atuk : 
Dekat belakang rumah tu ada guni arang yang dah lama atuk tak gunakan.
 Boleh tak Cu ambilkan seguni air daripada guni tu dan bawakan kepada atuk.

Tanpa berfikir panjang Cu terus melakukan kerja yang disuruh oleh atuknya itu...

Cucu : 
Nah atuk,saya dah bawakan seguni air untuk atuk...

Atuk :
 Ehh...atuk tengok tak penuh pun air ni... 
Kan atuk cakap atuk nak seguni air,tapi yang Cu bawa ni tak smpai separuh pun...

yang hitam pun bisa berubah

Si Cucu terus kembali mengisi air ke dalam guni tersebut berulang-ulang kali 
namun setiap kali sampai kepada atuknya, air itu berkurangan disebabkan lubang-lubang yang terdapat pada guni tersebut.

Cucu :
 Atuk... Letih la saya kalu macam ni... 
Setiap kali sampai dekat atuk air ni tak penuh-penuh pun...

Si atuk hanya tersenyum melihat gelagat cucunya itu....

Atuk : 
Cu... Sekarang cuba Cu tengok pada guni arang tersebut...apa dah jadi..?

Cucu : 
( Dalam keadaan letih )
 Hmmm...nampak dah bersih sikit dari yang awal tadi..
 Kenapa atuk tanya tentang guni arang ni pulak tok...?

Atuk : 
Hmmm....macam ni Cu... Sebenarnya begitulah situasi di mana orang yang membaca Al-Quran tetapi tidak tahu maksudnya... Walaupun dia tidak faham tapi bila dah selalu membacanya,hatinya juga akan bersih sepertimana guni arang yang pada mulanya tadi kotor lagi hitam..walaupun Cu anggap keja yang atuk suruh Cu buat tu Cu tak faham maksudnya,tapi akhirnya guni arang tu dah semakin bersih kan... 

Begitulah pula dengan hati yang apabila ia disirami dengan ayat-ayat Allah.. 
Ia akan suci bersih walau kita tak faham maksudnya.

bolehkah ia?

************

Itulah hati.
Ia sentiasa berbolak balik..
Moga2 saya, kamu sentiasa mendoakan agar hati ini tetap pada NYA.



Rasulullah ada bersabda yang bermaksud:
Sesugguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika rosak daging itu maka rosaklah seluuh tubuhnya dan ketahuilah bahawa dialah HATI.  
( Riwayat Bukhari dan Muslim )

Sabda nabi s.a.w menguatkan lagi bahawa hati itu adalah kerajaan yang memerintah anggota badan kita.


Percaya atau tidak,hatilah yang menentukan segala-galanya.Jika baik hati nya,maka baiklah perbuatanya,baiklah akhlaknya,baiklah imannya.


Sesungguhnya hati cerminan diri,cerminan iman..makin tinggi taqwa kita..lihatlah hasilnya!


Terbukti,apabila kita sampaikan sesuatu,berkongsi,memberi tazkirah..pasti HATI merupakan objek yang hendak kita tawan!


Dalam menerima kebaiakn ,kita perlu berkomunikasi dengan hati kita supa ia terbuka untuk menerimanya bukan menutup..


Teringat senior saya sering berpesan "Bukalah hati..bukalah hati"


Kenapa?


Kerana setiap perbuatan kebaikan itu,jika kita tutup hati kita untuk menerimanya,ianya hanya KOSONG.
Dan sejahat mana pun kita,jika kita buka hati untuk menerimanya..nescaya kebaikan pasti menyerap masuk!


Mengapa tidak mengambil ibrah dari sirah nabi s.a.w ..


Terbukti apabila Mus'ab bin Umair pergi ke madinah untuk berdakwah, dan di mana satu masa ada seorang yang bernama Sa'ad memarahi Mus'ab.


Tapi apa yang Mus'ab kata
 " Wahai Sa'ad..duduk dulu..dan dengar apa yang nak aku katakan..!"

Dan Sa'ad duduk dan dengar.Buka hatinya.Akhirnya Sa'ad masuk islam.


Kamu nampak hasilnya kebaikan yang diterima Sa'ad apabila dia buka hatinya!


Jadi,kita bagaimana?


Hendak membuka atau menutupnya?


Terserah pada kamu,saya dan yang istimewa AWAK untuk menilainya..


Satu tinta untuk AWAK..


SEDANGKAN BATU PUN BOLEH LEKUK DITITISKAN AIR SETIAP HARI,INIKAN PULA HATI.. 
MENGAPA TIDAK?


Jaga hati..hiasi peribadi !

3 comments:

  1. hati yang keras adakah aku bisa menyentuhnya?

    ReplyDelete
  2. saya suka entry saudari yang ni.... teruskan mnyebarkan cinta-Nya....

    ReplyDelete
  3. semoga allah redha..jom teruskan sebarkan cintaNYA..sama2 bergerak !

    ReplyDelete