Tuesday, November 8, 2011

7 0ktober


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..

Saya mulakan dengan basmalah agar semua dipermudahkan..

InsyaALLAH…

Agar ALLAH meredhai setiap jiwa-jiwa yang membaca entry ini,

Setiap pengunjung yang bertandang ke blog “ingatlah allah,hati akan tenang” yang dahulunya diberi nama “qalam serikandi tarbawi”..(apa yang penting meseg yang hendak disampaikan)..

Memang betul kata seorang sahabat saya Zahra yang kini sedang berjuang di uia,pj dalam bidangnya

 “nama blog yang menarik membuatkan ia tertarik”
(saya tak kata nama blog saya menarik..Cuma lumrahnya begitulah..nak tarik mad’u kita mesti menarik !)

..dan semua insan yang sedang berusaha mengajak manusia kearah kebaikan dan meninggalkan kejahilan.



Ada apa dengan 7 OKTOBER 2011…



Dalam waktu itu,masih saya teringat lagi,ketika itu saya masih berjuang di medan sebagai seorang pelajar..

FINAL EXAM !..Ntah mengapa setiap kali menulis tarikh peperiksaan di atas kertas jawapan pasti tertulis ‘1992’..’1992’..’1992’…sepatutnya saya menulis ‘2011’…hanya mampu tersenyum sendirian..agak2nya demam nak makan kek..mungkin!

Hari tu..bahkan untuk minggu itu memang hari yang menyeronokkan..bukan kerana seronok dapat ucapan,dapat keluar dengan junior yang hari lahirnya sama (sanah helwah untuk munirah dan niyana..),
bukan seronok dapat hadiah…tulusnya,semua ini menyeronokkan dan mengembirakan tetapi ada satu perkara yang saya dapat dan lebih menyeronokkan..SAHABAT

Ibu dan abah adalah sahabat terbaik saya..

Mereka sering memberi semangat dan taujih pada saya,even saya jarang bersama mereka..

Apa kata ibu

 “Along,belajar rajin-rajin..moga dapat beri yang terbaik dalam kehidupan dan dapat beri contoh yang terbaik..semoga hariMu  sentiasa bahagia..”



Mendalam maknanya tu!~bagi yang mengerti saja…

Belajar bukan hanya pada pelajaran sahaja tapi belajar dalam kehidupan..belajar untuk memahami dan difahami..hidup bermasyarakat,fitrahnya begitu!



Contoh yang terbaik,siapa lagi..kalau bukan Rasulullah s.a.w..dalam hati,moga2 aku boleh mencontohi sifat2 baginda..adik2ku yang semuanya hero,moga kalian dapat menjadi HERO yang menumbangkan kebatilan..amin.

Belajar bukan bermakna..saya kena menghentikan semua program! Saya kena tumpu 100% pada akademik…no..no..no..!

Luaskan pandangan anda..jangan sempitkan..ALLAH ciptakan kita supaya mengabdikan diri padaNYA..cara untuk menjadi HAMBANYA bukan secara formal semata-mata..tapi bukan formal pun!

Susah nak hadam ea….=)

Sahabat-sahabat seperjuangan..

Mereka pelengkap dalam jalan dakwah ini..


Saya suka membaca karya Hilal Asyraf..yang mana kebanyakkanya karyanya lebih menekankan ‘Persahabatan Dalam Keimanan’..anda bacalah dalam novel Sinergi,Terasing,Hero,VT…semuanya pasti ada! Kita bersahabat kerana ALLAH..susah ke senang?

 Hah , jawapan itu terletak di tangan anda !

 Apa ALLAH kata,’seseungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara’..

Nah ! Inilah jawapannya..tak kisahlah sama atau tidak fikrahnya,yang penting matlamat kita semua sama..mengabdikan diri pada ILAHI,mengajak manusia beriman pada ALLAH..yang mana akhirnya,menuju jannah..betul tak sahabat?

Tapi kita harus menjalani satu proses Tarbiyyah Islamiyyah..barulah kita faham apa agenda dan misi yang islam hendak bawakan.

Ala..macam zaman sultan Al-Fateh,zaman khilafah dulu…

Sekarang ?

Kenapa macam berbalah aje?Tak boleh ke kembali zaman sahabat2 nabi..?
Cara berfikir dan sikap kita yang berbeza mencetuskan titik perbezaan tu..betul tak?

Ucapan terima kasih kepada sahabat-sahabat yang menjayakan Program KEEP LOVING

..jap..jap..program apa tu??


Tertanya-tanya ke?


Ops,program ini untuk mengeratkan silaturrahim antara batch saya dan termasuk adik-adik sekali yea..memang handal sahabat-sahabat saya yang BERFUTSAL..menangnya, group saya 3-1 (kalu tak silap lah)..then,ada yang menyambung bermain bola tampar,badminton…dan paling lucu sekali.main satu game “SIPUT”..asif,saya tak boleh buat,,sebab geli..dah lihat pun tak tahan hati ini…

yang paling tidak dilupakan..SOLAT DHUHA ATAS PADANG..jarang-jarang melakukan sedemikian kecuali dalam program-program tarbiyyah..yelah,saya dan kamu sedang mengejar ‘ukhuwah berlandaskan keimanan..’’  

Bagaimana ia bisa terbentuk tanpa aktiviti-aktiviti sebegini..betul tak?

Nak faham lagi..HAH ! Anda kena laluinya sendiri..

Happy


Saya mengimpikan agar tergolong dalam golongan yang mengejar kebaikan..saya tak capai lagi tunjangya..indahkan Sahabat! Indahnya ISLAM itu..

Indahnya dapat orang yang mengingatkan kita kepada kematian..terima kasih Fadzlina,sahabat saya juga 
sekarang di UMKL..dalam bidang Pengajian Islam Dan Sains.Sering menasihati sahabatnya ini dalam meniti arus kehidupan..

Ashkuruki alfun syukran yea kak mar @ namanya Sharifah Mardiah Syed Malick..dia banyak mengajar jiwa ini erti ketabahan,tidak kenal putus asa..

Dan sahabat-sahabat ‘’USRAH KITER’’ yang lain,k.nida,yati,azami,kak putri,sarah m,Zahra,shida,ayu,kak wana,ieka,kak nazilah,fiezah,kak hajar,maisarah banyak lagi…yang sudi memberi peluang diri ini hadir dalam hidup kalian..

Adik-adik usrah yang sangat saya sayangkan,bahkan saya sudah anggap kalian sebagai saudara sendiri..syuhada,syeraho,hawwa,shamimi,fatin,zaila,sharifah zubaidah dan aini teman senaqibah..kalian penguatku di kala jiwa ini masih mencari-cari sesuatu !

Dan…….

Terima kasih Ya ALLAH..
Aku tahu ujian yang engkau berikan padaku sebagai penghapus dosa-dosaku yang lalu..maafkan diri ini sahabat yang banyak tersusah disebabkan ku..




Terima kasih Duhai Hati..
Dikau sungguh tabah..
Moga engkau bertambah subur dengan keimanan pabila hadirnya ujian ini..

Tidak mampu katakan apa-apa melainkan ALHAMDULILLAH !

ALHAMDULILLAH !

ALHAMDULILLAH !

ALHAMDULILLAH !

p/s : moga hadirnya keikhlasan..itu yang saya harapkan!!
       

No comments:

Post a Comment