Sunday, September 11, 2011

Perkongsian : Menulis untuk menyentuh HATI...



Dalam kesibukan Allah memberi saya ruang untuk mencoret sesuatu ..moga-moga entry kali ini dapat mendekatkan diri kita dengan Illahi..insyaALLAH..


Entahlah sama ada tindakan saya ini betul atau tidak..tetapi hati ini ingin bertanya sesuatu yang sering bermain di minda..mungkin ini caranya..


Mungkin ini dapat menjadi saham akhirat saya kelak...(dalam hati saya mengaminkan..)


Alhamdulillah serba sedikit saya mendapat jawapannya...


Sahabat-sahabat nak tau apa yang sering bermain di legar fikiran saya??


Ini antaranya :



  • Bagaimana nak menjadi ''penulis'' yang benar2 menyentuh hati2 mad'u.Yildirim Fath??



  • Yildirim Fath yg ini berkaitan dgn blog ke?,,klau berkaitan dgn blog, ana akan kongsi kan berkaitan blog..kalau tak berkaitan tak mengapa,,ana akan kongsikan jugak...perkara asas,kita tgk blog kita dulu,berat atau ringan? lagi satu penulisannya bagaimana..bhs kena mudah,font tulisan,kena justify,,kalau sajak xpayahlah justify,cumanya ini jugak faktor untuk mnyentuh,,

  • Yildirim Fath yang kat ats itu macam ringkas je ana rasa..tapi xpa,,masuk perkara kedua. isu yang kita bawa itu bagaimana?kalau umum alhamdulillah,,kalau khusus bagaimana pula?kalau cara pembahasan kita diumumkan alhamdulillah,makna akan ada org faham dan akan ada juga yg akan tersentuh..

  • Yildirim Fath yang ketiga,,,kita kena ada "role-model" dlm penulisan nie..mcm hidup kita jugaklah,,"role-model" kita rasulullah..ana selalu tgk langitilahi,lautan rabbani,brohamzah,usrahkeluarga,bayyinat,,,dan byk lagi,,cumanya ini yg paling utama...Act,ana banyk rujuk blogger langitilahi...DAN DAN yang tersngt utama,,kena banyak baca buku..

  • Yildirim Fath dalam bab pembcaan nie,,kena bc byk,,idea ana lahir dr pembacaan bnyknye..ana rasa jelah..ana selalu rujuk buku Dr Aid Al-Qarni..dll lain2 ulama muktabaar,,dan tulisan berdasarkan pengalaman itu jugak yg terbaik,,yg dari hati lagi baik,,...

  • Yildirim Fath antara perkara yg paling baik,,kena masukkan dalil,,kalau ada kata2 tarbawi jugak boleh masukkan dlm penulisan kita,,,mcm :" Islam tidak akan dibangunkan oleh mukmin yang bangun selepas azan Subuh!"""contoh sahaja..sbbnya ada org dia tak terkesan sgt dgn pnulisan kita yg panjg3 nie,,mungkin dgn kata2 yg ringks mereka tersentuh,,dalam bab kolum nie ana masih belajar,,,




Seingat saya..saya pernah bertanya soalan ini kepada "Bayyinat"..dan yang perlu ditekankan hubungan kita dengan ALLAH..bagaimana sahabat-sahabat ?



Doakan saya agar satu hari nanti saya dapat menjadi DAIE yang tidak mendatangkan fitnah pada islam..(ini yang paling saya takuti...kadang-kadang melalui penulisan,dan ini antara ujian yang hebat...)

Saya syorkan sahabat-sahabat cuba membaca buku 'Bagaimana Menyentuh Hati : kiat-kiat memikat objek dakwah' oleh Abbas as-siisi...saya pun sedang cuba menghabiskan buku ini...jika berkesempatan saya akan kongsikan apa yang menarik didalam buku ini..

Moga-moga kita semua beroleh manfaat untuk entry kali ini...insyaALLAH...dan 
jazakallahukhoiran Yildirim Fath dan sahabat-sahabat yang banyak membantu..

Semoga ALLAH redha..

2 comments:

  1. seBenarnya dalam kehidupan saya..banyak saya fikirkan...mungkin jika diberi kesempatan..akan tercoret juga..hidup satu tempat yang menguji diri ini..doakan saya sahabat2 agar thabat dalam perjuangan yang benar..=)

    ReplyDelete
  2. like this post..betol..sokong sangat2..
    mungkin penulisan kita boleh menyentuh walau sedikit..
    ana pun masih berusaha untuk menyentuh hati manusia..kerna ia bukan suatu yg mudah...^^
    syukran ya ukhti

    ReplyDelete