Saturday, May 21, 2011

Musafir menuju Abadi 1....

Alhamdulillah ya ALLAH….

Salam kemuliaan buat sahabat-sahabat….

Argh….
cuti lebih kurang 2bulan ini dah nak habis…
6 jun dah start kuliah …
erm,,kalau muhasabah kembali.. 
banyak juga aktiviti yang direncanakan  berjaya dilakukan…
alhamdulillah....
pasti ade hikmahNYA....
.....
"makin bertambah ilmu..makin diri kita diuji...."
.....



Cuti nie juga banyak mengajar diri erti kehidupan yang sebenarnya..
mematangkan diri yang merasai belum matang lagi…
bermusafir dengan sahabat-sahabat…
belajar untuk membuat keputusan…
jauh dari ayahanda dan bonda….
berdikari…
dan yang paling penting..
meletakkan pergantungan sepenuhnya pada ILLAHI.!!!!

Ya ALLAH…moga-moga kau tetapkan keyakinan aku kepadaMu 
ya ILLAHI….Yang Maha Pengasih…

Alhamdulillah , 
cuti kali ni..bukan lagi main-main ea….
akhirnya,ibu dan abah izinkan saya pergi ke Melaka…
untuk apa?
Tambah thaqofah…..di Baitul Qura’…
kat sini saya belajar kitab Risalah Tauhid dan kitab Mau’izatul Hasanah yakni pedoman berfaedah bagi penyeru-penyeru ke jalan ALLAH… selama 2minggu habiskan dua buah kitab…!!!
tapi...
saat kita sebagai hambaNYA yakin akan kekuasaanNYA..
ALLAH memberi kita sesuatu yang luar biasa...
percaya atau tak...
terpulang atas diri masing-masing

Alhamdulillah.. 
walaupun di sana saya tak hadam betul2,tapi kefahaman tu yang penting…..

Dengan memahami risalah tauhid ni..
saya merasakan diri ini kerdil sangat2…. 
kita ni sebagai manusia taka ade kekuatan,malah kuasa pun…
hatta saya yang tengah menulis ini…ant yang sedang makan ,ent yang sedang membaca…melainkan semuanya dengan iradah dan rahmat ALLAH pada makhlukNya yang bernama manusia…
bak kata sahabat saya,hajar….kita ni tak de ape2 pun…..
(nak tau lagi..jom pi BQ…)

Tu baru Risalah tauhid…mau’izatul hasanah??nak tau kenalah selidik….kaji….
Jom sama2 kita duduk dan meneliti kitab ini…!!!
Hmm…kalu nak cerita memang tak habis….

Syukran…jazakallahukhairan..ustaz zul..
yang banyak mendidik,malah mentarbiah kami semasa di dalam 
kelasnya….
benarlah kata orang bahawa dakwah "bilhal" itu lebih berkesan...
(saya memerhati keizzahan islam yang dibawa dalam diri ustaz zul..)


Semoga ALLAH memudahkan segala urusan ustaz dan merahmati segala kerja dakwah ustaz…
amen…
(bangga dengan ustaz senantiasa mengadakan kuliah dhuha setiap hari ahad..ramai yang datang tak kira tua @ muda…
semoga mereka semua dilimpahi nur kasihMU ya ALLAH..)

2 comments: