Sunday, February 2, 2014

Contengan Permulaan.




Tarbiah dan Ditarbiah.
Is not easy like goreng kacang.
Kita mampu usaha.
Perlu usaha lebih.
Selebihnya Allah punya kuasa.
Doa,jangan lupa =)


Rest-Q
Bachok
Mpp
AdikUsrah
Mencari Erti Hidup.

Hakikat Perintah Allah itu..




Manusia itu terlupa satu hakikat,
Bahawa dalam menunaikan perintah Allah itu,
Perlu Sabar,
Dan bukannya Menunggu Hati Terbuka..


Perjalanan mencari Tuhan.
Pondok Bantan, 
Nakhon SriThammarat,
Thailand,
Nilam Puri,
Achan,
Guru Bahasa Melayu.
Vita.

Sunday, June 9, 2013

Remaja Harapan


Mereka, adik-adik saya di Pondok Bantan,Nakhon siThamarat

Kita kena faham bahawa kita
adalah harapan kepada ISLAM
Hakikatnya, kita adalah PENJAGA ISLAM
Sebab itu, kita kena lakukan yang terbaik dalam hidup

. . . . . . . . . . . . . . . .

Ungkapan ini, saya petik dalam novel Hilal Asyraf, Remaja Harapan. Tiap-tiap kali sudah saya baca, betul-betul refreshing. Dan saya amat menyukai novel ini, mengajar satu makna, bagaimana yang zero  boleh menjadi Hero.Daripada kosong kepada terulung.

Masalah menghempap.Persekitaran menekan.Mereka tidak memahami.Rasa hidup tiada makna.Yea,saya pernah melalui.Untuk kembali pada yang asal,mengubati hati yang kecewa,mengambil masa. Terima kasih Allah, Dia hadiahkan buku ini. Sungguh, terubat. Alhamdulillah.

. . .  . .  .  .  . .  .  .  . .  .

Reflection. Cover .

"Habis,kenapa nampak lemah?"

"Malas," jawabnya sepatah.

"Em? Takkan malas sampai makan pun sedikit, baca al-Quran pun kurang,pergi masjid dengan abang  pun sudah tidak mahu?" dia nampak abang Irfan mengangkat satu persatu jari seakan membilang. Dia dah rasa malas nak ikut abangnya. Rasa tidak terbela walaupun buat benda yang baik.

"Malas nak hidup. Tak ada makna." Terlepas keluar ayat itu dari mulutnya.

Abang Irfan terdiam. Mungkin terasa betapa seriusnya dia.

Hati berasa sebak. Jiwa berasa galau.Kehangatan tubuh abang Irfan yang menyentuhnya menambah rasa pilu.Perlahan-lahan air mata mengalir. Dia menceritakan dirinya dibuli. Kemudian guru-guru tidak membelanya memandangkan mereka aset sekolah. Akhirnya, dia menceritakan mengapa dia malas untuk meneruskan kehidupan, malas untuk menjadi baik dan malas untuk belajar.

Dia berasa hidupnya tidak bermakna.

Dia tertekan.

. . . . . . . . . . . . . . .

"Abang, hidup ini ada tujuankan? Im rasa macam sudah tak mampu lalui semua ini."

"Ada. Allah kata, hidup ini adalah untuk mengabdikan diri kepadaNya."

Dia terdiam mendengar jawapan abang kesayangannya itu. Pertama kali didengari.

"Orang yang hidup mengabdikan diri kepada Allah, itulah dia orang-orang yang kuat."

"Owh, IronMan,Goku pun berhubungan dengan Allahlah?"

Abang Irfan ketawa. Geleng. "Ironman dan Goku tu rekaan orang jahiliah. Orang yang ada hubungan dengan Allah macam Bilal bin Rabah. Dia kena hempap dengan batu di tengah panas, tetapi dia tidak meninggalkan Islam. Berkat kesabarannya, Allah kurniakan dia darjat yang tinggi. Dia salah seorang sahabat yang dikhabarkan syurga, tahu?"

Dia tidak bersuara. Dia biasa dengar tentang Bilal bin Rabah. Tetapi abang membawanya memandang dari sudut yang berbeza, hubungan Bilal bin Rabah dengan Allah. Tidak pula pernah didengarinya.

"Bilal bin Rabah kena sebat, kena seksa, dihempap batu, kena heret di padang pasir. Dia tetap tidak tinggalkan Islam. Dia tidak tertekan pun. Im kena seksa macam diakah?"

Dia menggeleng.

"Tahu tak macam mana Bilal bin Rabah boleh bina hubungan dengan Allah swt hingga jadi kuat macam itu?"

Sekali lagi dia menggeleng.

"Dengan satu proses bernama Tarbiyah Islamiyah Syamilah."

Dia tidak mampu bersuara. Jiwanya berasa gementar. Entah kenapa. Gementar dengan keseronokan. Mengapa dia seakan melihat jalan keluar kepada masalahnya?

. . . . . . . . . . . . . . . .  . .  .

"Sudah, pergi tidur, remaja harapan."

"Eh, Remaja harapan?"

"Im kan harapan keluarga kita, harapan abang, bukan?"

Dia tersenyum senang. Pertama kali mendengar orang menyatakan bahawa dia adalah harapan.

"Im harapan Islam juga, tau." Abang tersenyum padanya.

Aku harapan Islam? Jiwanya berdetak. Macam besar sahaja gayanya.

Harapan abang dan keluarga. Harapan Islam? Aku ?

Terasa dirinya seakan diseru panggilan kebangkitan.

Friday, January 11, 2013

Fuhh..kan dah kena !



In The Name Of Allah..
Doaku moga teman-teman dilimpahi ketenangan & Cahaya Rabb :)

Eh, sebelum tu dah baca Al-Kahf? Belum, ok spent masa jap 20 minit untuk baca + tadabbur ^^v


Hari tu semasa BerpetakGuMbira terasa seperti terhentak-hentak dada ni, bila seorang sahabat katakan,

KAU TAK TAHU MASALAH UMMAH!!

Blurr ...??


Allahuakhbar, yup saya akui kebarangkalian saya ada culas tentang hal ini,kebarangkalian saya tertinggal atau meninggalkan isu ini dan...... Saya tak salahkan sahabat saya, dia memang ada HAK untuk mengatakan sebegitu dan saya cuba menilai balik sejauh mana diri ini dalam gerak kerjaIslam..*hoho..sudahkah aku?*

Saya cuba bertanya, why she said like that? I just wondering to know... 

Ni, jawapannya..

Disebabkan saya ni selalu terkedepan sikit saja (kedepan bukannya apa pun,just sharing-sharing isu Lynas,isu mahasiswa kini,hasut deme pi #KL112..he3)*astaghfirullah..jauhkanlah aku dari Riya'..* sampaikan selalu ter'miss' masalah persekitaran..dia menghasut saya agar tinggalkan perkara keterdepan tu dan cuba bawa dakwah di kolej..hahakkk..

Mungkin, ada benarnya juga..

Seorang aktivis apatah lagi pendukung  mesti cakna akan kedua-dua perkara , tak kisahlah samada dakwah dan tarbiah persekitaran mahupun diri apatah lagi hal-hal Siasah. Perlu diedjustkan sikit hal-hal Siasah @ bahasa mudahnya isu Politik ini pun satu dakwah juga! Betul tak?


Yup, masalah yang dihadapi sahabat-sahabat di kolej,

"Tak nak la turun musalla, ramai lelaki..."


"Nanti orang cakap apa pula bila kita solat kat surau..dah la jauh."

ahak..Tu baru isu surau, belum lagi isu aurat,couple..hok ni tok soh nak ngoyak?*^#%


Apa yang penting, tak kisahlah anda ni pelajar, tukang sapu,pensyarah,polis,peniaga,APG,artis,pelukis apa pun anda sumbang sarankanlah harta,jiwa,tenaga empat tiga kerat yang anda anda untuk Islam terchenta ini.Tak kisah apa jua bidang anda,tempat anda,rupa anda,sikap anda just show Islam is very nice, Osem, terbaikkk and ask the people to do amar makruf nahi mungkar! Mudahkan. Tapi tak ramai yang mampu buat. Saya doakan salah seorangnya adalah anda dan saya.

Mungkin dengan usaha kiter yang sedikit tu mampu memberikan pahala yang berbukit-bukit di alam sana nanti.Wallahualam.Tapi kita usahakan.

Sumber : IncHeGabbana


Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. 
9:11

Ini offer murah dari Allah, nak tak nak terserah..ni baru jualan murah,durian runtuh bukan amik kat Sogo,Mydin ea..offer ni dalam surat Chenta Allah untuk hambanya.

Jom Buat pahala yang banyak-banyak!

_____________________________________________________

Sunday, December 30, 2012

I LOVE EXAM



My first Date !?

Exam mode : On
Time : 2 JAN - 16 JAN
VENUE : EXAM HALL


Dare yourself to dream, Dare yourself to fulfill


Ujian dalam peperiksaan adalah sebahagian dari ujian dunia dan ujian dunia itu terlalu banyak dan pelbagai. Kepelbagaian itulah yang membawa kita samada ke SoRga atau sebaliknya. Usahalah semampu mungkin untuk melalui ujian-ujian tersebut hingga antara ujian itu berjaya membawa kita ke SorGA bertemu pencipta terChenta.

Goal : 4 Flat .. insyaAllah ^^v doakan yea.

Hah , and the MOST important that DU'A

“Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi,
 ingatan para rasul dan malaikat terhampir. 
Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, 
hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. 
Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”


Nak lagi doa-doa , sahabat boleh lihat di koleksi doa.
Kenapa doa ni penting , yea ?



Verily , after each diffulty , there's a relief !

Last ucapan (ahakk..)
 untuk sahabat-sahabat dichentai


Selamat Menghadapi Peperiksaan !

We want to be Excellent 4 Islam !
Keep Being Osem ^^v



p/s : mood nak update blog time-time exam..pelik!

Thursday, December 13, 2012

It'll be better

If everyone is pleased with you but Allah is not ,
then what have you gained ?
And if Allah is pleased with you but no one else is ,
then what have you lost ?
[Imam Ahmad bin Hambal]

The scholar/knowledgeable one should have good deeds

stored in secret between him and Allah the Most High .
Indeed , all the manifest of knowledge or deeds to the people 
will be of little benefit in the hereafter .[Imam As-Syafi'e]

Being born as a Muslim doesn't make you a better person .

It's not how you start the race but it's how you end it .
[Imam Siraj Wahaj]

When you remember Allah , 

clouds of worry and fearare driven away ,
and the mountains that make up your problemsare blown away .
[Dr. 'Aidh 'Abdullah al-Qarni]

Allah does not judge you on how have been in the past ,

but rather on how good you strive to be now .
[Yasir Qadri]


~QUOTES~

Tuesday, December 11, 2012

Hujan Sebelum Pelangi

.
.

Seringkali hati kecil mengaduh sakit, seringkali jiwa meratap hiba. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada. Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah jalan suram di hadapan.


Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan. Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan. Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian.



Pernahkah sekali kita memahami alam.


" Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan? "
 
" Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang? "

Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.

" Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam? "

" Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang? "

" Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa? "

" Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu? "


Jawabnya, SENANG.


Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan adanya pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran contohnya seperti Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan dan kicauan burung yang menyanyikan kedamaian.


" Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. Insyaallah. "

always smile..Allah with us =)



****************************




sumber asal  
Oleh : Fahimmumtaz!@iluvislam